Rozhovory

Bude to moje poslední sezona. A chci vyhrávat, říká Honza Wainer Byl to spíš morální boj doplazit se do cíle, říká Michaela Gerychová, vítězka Krkonošmana
Daleko víc si teď vážím života. A sním o Havaji, říká KrejčováDaniel Noah se z běžce stává triatlonistou
Díky triatlonu jsem si v životě srovnal priority, říká generální ředitel firmy Zepter Michal Jílek Dneska jsem měl svůj den a žádná krize nepřišla, říká Jan Wainer, vítěz Krušnomana
Do cíle jsem se dostal výrazně později, než jsem předpokládal. Tak hodnotí David Procházka svoji havajskou premiéru.Drážďanská vítězka Norsemana i Czechmana Annett Finger skončila pátá na Challenge Barcelona v osobním rekordu
Držet tempo Nicolase Lebruna mi dodávalo spoustu energie, říká Jonáš Vojtěch, desátý na Xterra PrachaticeFilip Ospalý sedlá nový speciál Argon 18
Chtěl jsem, aby výsledný čas začínal osmičkou, říká Tomáš MikaChtěl jsem se poprat o medaili, ale na víc ten den nebylo, říká Vabroušek po šampionátu v Almere
Jak dopadne Ironmanská premiéra Filipa Ospalého na Floridě? Jaké jsou cíle Čechů na startu havajského Ironmana?
Jaké jsou cíle českých ironmanů pro IM Hawaii?Je co dohánět, svět nás předběhl, říká nový reprezentační trenér Honza Řehula
Je to úplně super, hodnotí Bílek úspěch v anketě Trenér rokuJednu noc jsem se bál o život, vypráví Venca Francke po Yukon Arctic Ultra
Krize z cyklistiky se podepsala na výkonu v běžecké části, říká Vabroušek, desátý na Challenge Wanaka Krušnoman již příští víkend!
Letos to opět roztočím ve velkém, hlásí po mateřské Simona Vykoukalová KřivánkováLetošním mistrem republiky ve středním triatlonu je Ladislav Dvořák
Loňská sezona pro mě byla až záhadně dobrá, říká Honza JakubíčekLukáš Kočař ovládl Brněnský masakr. A chce pořád ještě víc
Luxusní kola si své zákazníky vždy najdou, říká mechanik Michal Kohoutek. Měl jsem trochu obavy z kosatek a medvědů, říká Lukáš Choma po ALASKAMANOVI
Mojí motivací je porážet kamarády, netají se Štěpán Kroupa Motivace byla na nule, ale Ironman se nevzdává. Zvlášť ne ten na Havaji, říká Petr Vabroušek
Mým cílem je medaile z mistrovství republiky, říká Martin OlšanNa soustředění pojedu s cyklokrosařema z Tábora, říká triatlonový obojživelník Venca Holub
Návrat králůNebylo to jednoduché vítězství, říká Pavel Jindra po druhém závodě ČP v zimním triatlonu
Nejvíc musím zapracovat na regeneraci, říká Lenka KrálováO takovém výsledku se mi nezdálo ani v nejkrásnějším snu, říká ironmanská debutantka Lenka Králová
Ospalý místo závodu musel na další operaci. Pravý meniskus záviděl levému vylepšení, bral to s humoremPetr Vabroušek se veze na medailové vlně. Na IM Japan bral stříbro.
Po roční pauze se vracím do kolotoče profi triatlonu, říká Jana CandrováPrachatická Xterra? Stát se může cokoliv, chystá se protřelý Jan Kubíček
První dáma třetí ženské výzvy míří do Košic. A vrací se k triatlonuPrvního železńáka jsem jel v roce 1995 na Konopišti, vzpomíná Honza Šiml
Původně jsem buchtojedlík a šachista, říká Josef Pavlík, sedmý český Ironman pro Havaj 2013Rozhodovalo prvních 15 kilometrů cyklistiky, říká Filip Ospalý po MS 70.3
Škoda, že jsem zabloudil, říkal v cíli Aleš Drahokoupil, druhý na KrkonošmanoviTomáš Mika bude mít závodní vrchol na IM Nice
Triatlon je pro mě záliba, bez které bych nemohl být, říká Tomáš KozelTriatlonista Laurent Vidal opustil svět
Už se těším, až se roztočí závodní kolotoč, říká David JílekV cíli jsem byl na šrot. Ale vstupenka do triatlonového nebe je doma, říká Malivánek
Vítězství v sérii TNatura je odměnou za dřinu, říká Honza Kubíček Vodičková dál bere pódiová umístění napříč světem
Vrcholem bude jednoznačně šampionát v Zell am See, plánuje Kuba LanghammerVšechny závodu jsou přípravou na dosavadní životní vrchol, říká Míra Motejzík
Ze stříbra jsem nadšený, říká Jan Wainer po MoraviamanoviZemětřesení, obří liják i těžký pád. Vabroušek už na Havaji zažil leccos, přesto říká: To nikdy nezevšední
Zlatá železná premiéra Petry Hostinské. A teď ještě NorsemanaZuzana Bartasová: Soutěživá jsem hodně, nikdy jsem nedokázala jít na závod s tím, že si ho jdu jen užít
Michale, pracuješ jako cyklistický mechanik s výrazným zaměřením na triatlonisty. Můžeš popsat, v čem se liší práce mechanika pro triatlonisty od práce pro běžné cyklisty?

Je to tak Tomáši, od roku 2021 kdy jsem v Etriatlonu otevřel mojí vlastní dílnu, jsou triatleti moji primární zákazníci. Práce pro ně se od běžných cyklistů asi moc neliší, je to o tom jaký si nastavíš cíle pro práci jako takovou. Určitě je rozdíl, když máš ve stojanu triatlonový speciál za stovky tisíc nebo obyč bajka za nižší desítky tisíc. Triatlonky jsou často složitý a specifický kola a myslím si, že zákazníci s těmito koly očekávají výsledek práce adekvátní tomu jak drahé kolo si pořídili :-) ale já nedělám rozdíly v tom jaké kolo servisuji, dobře odvedenou práci si zaslouží i běžné kolo. Zásadní je, aby práce byla udělaná včas a kolo odjelo z dílny čisté a 100%ně připravené jak na závody, tak na trénink.

Triatlonová kola se neustále vyvíjejí, od 26palcových výpletů k důrazu na aerodynamiku. Jaký je tvůj názor na současné triatlonové speciály a jaké trendy očekáváš v jejich vývoji v nadcházejících letech?

Sám sebe jsem se nedávno ptal, co bude dál a kam se kola ještě posunou… Upřímně dnes je pro mě standard kolo na kotoučových brzdách s watmetrem, elektronickým řazením, všemožnou integrací hydratace atd. Řekni mi, co víc si můžeš přát? :-) možná jednu věc bych triatlonovým speciálům vytknul a to je často „nadváha“, ta ovšem souvisí s tím co jsem popsal výše a s aerodynamikou o které jsi mluvil, ale zkrátka váha by mohla být lepší. Zásadní upgrade mě nenapadá, ale nějaká ze značek se určitě s něčím vytasí a překvapí nás. Možná triatlonový elektrokolo? :-D

Ceny vrcholných kol dramaticky stouply, některá se cenově vyrovnají střední třídě automobilů. Jak vnímáš tento trend a domníváš se, že ochota investovat do drahých kol bude nadále růst?

Já bych to možná neviděl tak dramaticky, oni ty kola taky nabízej víc technologií než tomu bylo dříve (už jsem psal o kotoučovkách, watmetrech, elektronickém řazení), takže jsme se časem posunuli k lepším kolům a tím pádem i vyšší ceně. Triatlon byl poslední roky na vzestupu a na to ty značky reagovaly, portfolio kol ze kterých se dá vybírat je podle mě slušný na to jak úzce zaměřený je to segment. Navíc zdražení obecně se nás teď dotýká asi ve všem, já teda už delší dobu nezávodím, ale vidím jak se třeba mění výše startovného a ptám se lidí kolik platí za závody a ty ceny jsou neuvěřitelný. Když chce někdo dělat triatlon naplno a dát si pár větších závodů za sezonu, tak to kolo se v tom skoro už ztratí. Myslím si, že jsme aktuálně narazili cenový strop, značky už přistoupili ke zlevňování (například Specialized loni plošně zlevnil nové modely hned na začátku sezony) a spíš se teď projevuje obecná neochota utrácet. Každopádně ty lepší a luxusnější kola s cenama nad 200 tisíc si svoje zákazníky nadále určitě najdou.

Na trhu je široká škála značek kol. Které z nich považuješ za nejlepší a proč?

Jojo, určitě je z čeho vybírat. Tohle je ovšem záludná a těžká otázka, protože kolo je komplexní věc. Než jsem otevřel vlastní dílnu, tak jsem prodával kola skoro 13 let a jednu důležitou věc by si měl uvědomit každý, kdo pořizuje nové kolo. S koupí kola se vážou i nějaké služby, záruky a taky třeba budování vztahu s prodejcem, servisem atd. Pokud někdo kolům nerozumí, měl by si asi nechat poradit ohledně vybavení, velikosti a taky bude potřebovat servisní zázemí. Nejčastěji ke mě chodí kola Canyon, Argon18, Trek, Cervélo a když porovnáš topmodely, tak já tam vlastně až tak velký rozdíly nevidím. Canyon má dneska asi drtivá většina lidí, jsou za příznivou cenu, ale nemůžeš si to na obchodě vyzkoušet a nemáš tam to zázemí prodejny. Upřímně se mi hodně líbí Cervélo P5X, protože má skvěle vymyšlenej kokpit a dobře se skládá do kufru a celkově je to docela pěkný kolo. Ale třeba Canyon Speedmax CFR je designově čistý a líbivý kolo, pár zákazníků ho teď pořídilo a není tomu moc co vytknout. Každopádně je spousta typů a značek kol, který jsem reálně v ruce neměl, takže mě třeba ještě něco překvapí.  

Mnoho lidí zvažuje, kolik peněz investovat do kola. Co bys doporučil osobě s omezeným rozpočtem – koupit sériové kolo nebo nechat si poskládat kolo na míru?

To záleží na situaci. Jelikož sdílím prostor s Petrem v Etriatlonu, tak tohle často řešíme. K Petrovi chodí trénovat lidi, který třeba úplně začínaj a řeší nákup závodního kola. V tuhle chvíli nedoporučujeme pořizovat triatlonku, ale jako první / jediný kolo určitě silničku, kterou víc využiješ pro trénink a je to prostě univerzální kolo na kterym objedeš všechno. Stavby kol na zakázku dávají většinou smysl až u dražších kol, nejlepší je určitě hotová sériovka, ideálně v nějaký slevě, tam je většinou nejlepší poměr ceny a komponentový skladby. Pokud máš hodně omezenej rozpočet, určitě dává smysl kouknout i na bazarovky, ale určitě je dobrý kupovat nějak prověřený kola a to jak z hlediska původu, tak i stavu. Ohledně toho kolik peněz investovat do kola, tak to je čistě individuální. Triatlon má ještě další dvě disciplíny a je to sport náročnej na peníze, takže s tím je potřeba počítat. Ale z mé zkušenosti jde většina lidí postupně směrem vzhůru. Triatlon je pro spoustu lidí droga a když vydrží, tak často na druhou nebo třetí sezonu už kupují nějaký ten topmodel :-)



Jak pečovat o své kolo v případě, že člověk je odkázaný sám na sebe? Uměl bych dát doporučení čtenářům, jak na každodenní bázi o své kolo pečovat a na co si dát pozor? 

První rada, která je zároveň ale složitě proveditelná je, kolo je potřeba umývat a čistit. Hodně lidí bydlí v bytě, kde je to často nereálný, ale když kolo pravidelně čistíš, často si i jako lajk můžeš všimnout drobných defektů typu proříznutý plášť, rozšklebený článek řetězu, povolený šroub / upínák, případně nějaká vůle v ložiscích, nebo naopak ložiska, který se netočí. Něco si můžeš vyřešit sám a na něco musíš do servisu, ale budeš mít přehled. Takže čistit celkově, promazávat řetěz, kontrolovat tlaky v pláštích a před jízdou si zkontrolovat jestli jsou dotažený kola a jestli brzdí brzdy. Možná by ses divil, ale často se stává, že maj lidi povolený pevný osy a pak se diví, že jim pořád škrtá kotouč a neřadí přehazovačka :-) nakonec je potřeba pravidelně měnit komponenty podléhající opotřebení, tzn. řetěz, brzdový destičky, lanka, bovdeny, pláště. V závislosti na tom jaký máš na kole komponenty je dobrý stanovit nějaký pravidelný návštěvy v servisu a i kdyby se neměl dělat nějakej velkej servis, tak aspoň pravidelně měnit řetěz. Každopádně aspoň jednou za rok je dobrý se v servisu ukázat v každém případě.

Které je tvé vysněné kolo, které by sis pořídil v případě neomezeného rozpočtu?

Dneska už tyhle ambice nemám, upřímně už na kole moc nejezdím a topový kola mam na dílně každej den :-) jsem strašně rád, že mi zákazníci (často spíš už kamarádi) svěřují do péče jejich vysněný kola a není tak nouze o kvalitní materiál. Každý kolo po servisu projedu a často se stává, že když skládám kolo na zakázku, nebo kolo z krabice, tak jsem první kdo na něm jede, což je privilegium, kterého si vážím. Ale abych ti aspoň trochu odpověděl, tak dva roky zpátky jsem si udělal radost a postavil jsem si retro MTB od Morati. Morati je už zaniklá česká značka, která svého času byla světovým lídrem ve zpracování titanu. V dobách kdy jsem se proháněl po cyklokrosových tratích byly rámy a kola od Morati snem asi každýho závodníka a to nejen tady u nás. No a já jsem si ten sen splnil o 20 let později. Chvíli jsem na něm jezdil a teď dělá parádu na zdi. Neomezený rozpočet nebyl třeba, ale na nějaký komponenty jsem čekal dlouhou dobu, než se objevili někde na bazaru v pěkným stavu, takže celkově z toho kola mam velkou radost a časem ho asi obléknu do čistě dobových komponentů… https://www.kolonazakazku.cz/1397/morati-hc-1-1/

kontakt: https://cyklo-kohoutek.cz/kontakt/

CYKLO Kohoutek
ič: 00753807
Michal Kohoutek
mob.: + 420 602 573 612

info@cyklo-kohoutek.cz


Tréninkové centrum